úterý

Antiqilterka II. - jak na volné quiltování podruhé

V minulém příspěvku jsem popsala proč quiltování.
Budu psát o quiltování pod strojem.
Quiltování na rámu je hodně jiné a v této disciplíně mi pomáhá Monika Kolejová o svých zkušenostech napíšu někdy jindy, v jiném článku.
O čem budu psát:
  • Stroj + stolek
  • Patky
  • Rukavice a quiltovací podložka
  • Materiály, nitě
  • Spojení topu
  • Pracovní prostor
  • Seřízení stroje 
  • Kreslení

    Stroj + stolek

    Čím delší rameno stroje, tím pohodlnější quiltování. Čím víc jsem šila, tím víc jsem si s malým prostorem poradila. Ale u velké deky je malý prostor pod strojem určitě svazující a hodně asi záleží na použitém vzoru. Já neumím quiltovat bez přídavného  stolku, musím mít obě ruce položené na látce. Jak jsem psala, quiltění na Pfaffu bez stolku mi vzalo chuť do této činnosti na dlouho. A vůbec při jakémkoliv šití raději se stolkem. Nebo zapuštěný stroj do stolu, když je ta možnost. U šlapacích strojů tento problém odpadá. Pro koho je stolek drahá záležitost, tak není těžké ho vyrobit. Tento mi manžel udělal z odřezku z kuchyňské linky coby provizorní (na trvalo) během chvilky. Čekalo se jen na zatvrdnutí lepidla. Výhoda je, že oproti lehkému plexisklu se stolek ani nehne. Na spodní stranu jsem nalepila samolepicí tapetu a stolek dobře klouže při odsouvání. Další foto TADY. Možná nemusí toto řešení každému vyhovovat, ale možnost to je.
    Kdo nemá doma kutila nebo nechce provizorní řešení, tak na trhu jsou nyní STOLKY ZA VÝHODNOU CENU. 
    Na trh je uvedla firma Nej šicí stroje a přešíst si o nich můžete TADY.

    Patky

    Bez patky to nejde. Vyšívat na látku upnutou v bubínku ano, ale kde je vatelín, musí být patka. Látací nebo quiltovací. Já zkoušela i bez patky.
    Nafotila jsem skoro všechny patky, které mám. Jsou tam patky látací a quiltovací.

    Tohle je patka látací. Jde s ní quiltovat. Při pohybu jehly dolů, kdy steh váže, patka vrsty přitlačí k sobě. Patří k těm skákacím, tj. s pohybem jehly nahoru se zvedne a nedoléhá k látce.

    Quiltovací patky - "skákací". Pracují podobně jako látací. Tato patka je moje oblíbená. Je otevřená, takže je na šití dobře vidět a poradila mi ji Nej Lenka - Nej šicí stroje. Kdo chce zkusit quiltění na šlapacím stroji, pasuje skoro na všechny. Určitě na naše Lady a Minervy, Singer a na spoustu dalších. Je to TATO PATKA.
    Kdo má plastovou, tak poradím ještě úžasné VIDEO OD LEAH DAY. 
    Nejen úprava otvoru v patce, ale úprava přítlaku patky na látku. Určitě doporučuji.

    Pak jsou patky, které nehopsají a je potřeba nastavit výšku podle síly materiálu. Toto je patka Janome.

    A ještě jedna speciální. Více o ní třeba TADY. Občas jsem ji použila. Ale už jsem psala, že deky jsem quiltovala s obrázky. Ty byly často 3D a patka mi zavazí. Výhodou je regulovaná délka stehu. Já ale často BSR funkci zapomněla zapnout a nakonec ji nepoužívám vůbec.

    Rukavice a quilovací podložka

    Rukavice se dají koupit speciální, quilterské. Já používám obyčejné pracovní. Tyto mají pogumovanou spodní stranu. Ta přilne k látce a jde s ní lépe pohybovat. Tento typ mi vyhovuje nejvíc. Zůstane cit v prstech na ostraňování špendlíků z deky. Někdo to umí i bez rukavic, já ne. A rukavice taky hodně pomůžou při prošívání deky rovnými švy s normální (kráčející) patkou. Mnohem lépe se s ní pak manipuluje. Takže klidně i na rovné šití s rukavicemi.
    Ještě jsou další pomůcky, které jsem ale nevyzkoušela, tak o nich ani nebudu psát. Je to třeba lepidlo na ruce a další udělátka.

    Quiltovací podložka. Měla jsem už více dotazů, jestli je nutná. Jasně, že to jde i bez ní. ALE rozhodně práci hodně ulehčí. Na některých strojích ji nepoužívám. Na šlapacích ano, některé nemají ponorné podavače a v tomto případě je potřeba zoubky zakrýt. A často mají hrubou strukturu a pak je quiltovací podložka dobrý pomocník, protože práce pěkně klouže. A to jsou případy, kdy je podložka vlastně nutná.
    .

    A to dnes stačí. Pokračování příště. Jana

Žádné komentáře: