pondělí

Slowly a eco

Barvení přírodninami je pro mne barvení rostlinami a ostatními dary z přírody a eko tisk rostlinami (eco print) je pak záležitost, kdy otisnu listy na látku nebo papír bez toho, že bych potřebovala nějaké barvy. Samozřejmě obě techniky jsou ruku v  ruce a patří k sobě.
A proč název článku. Já jsem tady napsala několik článků o případné ekologické zátěži. Především o nakládání s mořidly - neutralizovat a nejlépe ředěné vylévat někam na cestu, tedy nikoliv do odpadu, používat vždy rukavice. Případně s jedovatými rostlinami - pozor na děti a domácí mazlíčky. 
Svoje barvení rostlinami bych nazvala s klidným srdcem také eko. Barvím rostlinami dostupnými v přírodě kolem mne (nenechávám si nic posílat), používám nanejvýš kamenec nebo rostlinná mořidla. Nepoužívám sírany. A nejde ani tak o jejich škodlivost, ale proč bych kupovala nějaké další produkty, když je nahradí věci doma. Viz TADY. Takže nahradím starým železem a měděnými drátky. Recykluji stará plátna. 
Je to jako z pomalou módou - slowly fashion. Dnes velmi módní záležitost a podle mne jsou jako pomalá móda označovány produkty, které s tím nemají nic společného. Maximálně se jedná o nadčasové modely a to je všechno.
Pro pochopení problému je skvělý starší dokument Zpátky pod došky. Důležité  je vydržet až do konce, kde je vyhodnoceno tzv. ekologické stopy.

Toto jsou moje nabarvené látky v poslední době. 
Mátu jsme si sušili a poslední zbytky jsem prohnala také hrncem a barvila:

Dělala jsem i pár ekotisků. I tady ve světě vládne byznys. Můžete si koupit soupravu na tisk. Balíček, ve kterém, kromě kamence a kousku látky, obdržíte i pár rezavých hřebíků. Já použila stará prostěradla, mořila jsem přírodninami, k vytvoření rezavé vody jsem použila hřebíky vytahané při opravě střechy. Tiskla jsem listy z naší zahrady a případně z výletů po okolí.



Tady jeden příklad, kdy jsem se vůbec nezachovala eko a koupila jsem si knihu od úžasné Indie Flint a nechala si ji poslat poštou až z daleké ciziny.  Omluvou mi snad je, že kniha je asi takovou zásadní knihou pro ty, kdo chtějí barvit a tisknout. Sára knihu i moje nabarvené kousky střeží.



To je z mého přírodního světa asi všechno. Já už asi další barvení ukazovat nebudu, ale už jen výrobky. Je docela problém zprostředkovat pouze barvu, každé nastavení monitoru je jiné. 
Něco tedy z mé šicí dílny. Aneb, uklízela jsem, tak jsem si zkusila, jestli jsem nezapomněla quiltování. Trošku jsem šlápla jsem stroje.


Krásný zbytek podzimu přeji. jamala

2 komentáře:

  1. Jamalko, Tvé otisky listů jsou dokonalé a myslím, že India Flint by nad Tvými tisky i nad tím, jak k tisku přistupuješ, uznale pokývala hlavou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko děkuju moc. Já doufám, že budou tašky. Mám v hrnci poslední dva klacky, těším se, co na nich vznikne. Ukončila jsem už sezónu a bude se šít.

      Vymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.