pondělí

Návštěva v rámařství

Rámování. Mohlo by to vypadat, že se zabývám nějakým novým řemeslem, nicméně stále jde o šití.

Jsme tedy stále u quiltů. Tentokrát je sponzorem Klubka paní Pavlína H. která poskytla základ právě pro tuto přikrývku. Opět jsem se snažila tvořit z balíčku, co je od jednoho dárce a tentokrát byly v tašce nejen zbytky, ale i částečně zpracované patchworkové díly. Bloky, pruhy, tedy něco, co už nějaký tvůrce musel vytvořit. A k nim je třeba přistupovat se stejnou úctou jako by to byly vzácné tisky. No já vím, někdy deku rozřežu 😀, ale to má zase jiné důvody - uzpůsobit konečný výrobek pro potřeby Klubka. V tomto případě šlo spíše o to, abych tyto patchworkové pokusy zapracovala. 

Já jsem se rozhodla ušít středovou deku. Píšu záměrně středovou s tím, že deka je tvořena našíváním od středu. Nastává tedy čas k pojmenování a vysvětlení. 

Přikrývky šité od středu nesou často označení jako Medallion Quilt (medailon quilt). Takto označené přikrývky jsou šité od středu a zpravidla byl středový čtverec postavený na špičku a teprve poté byl obšíván. Celý ten střed pak byl mnohem větší než ten můj a také se našíval jako aplikace. Quilt tohoto typu proslavila nedostižná Jinny Beyer KLIK na její stránky. Od středu se také šije Round Robin. Česky označovaný jako Pešek. Pešek je docela výstižné, protože díly přidávané kolem středu šije pokaždé někdo jiný. Jestli je střed rovně nebo na špičku asi není tak důležité. To jsem moc nestudovala, ale název jako takový, byť výstižný, moc ráda nemám. Často bývá nepřesně uváděn jako souhrnný název pro všechny přikrývky šité od středu. Tedy: Round Robin (Pešek) je šitý více švadlenami ve vrstvách předem určených a každá si vzor tvoří podle sebe a měl by navazovat na středový díl, který si určila majitelka a ke které se nakonec hotové dílo vrátí. 

No a je tu třetí kategorie a jsme u toho rámařství. I když americké přikrývky zpravidla označení Frame Quilt nepoužívají, tak je tady, existuje a označuje spíše evropské quilty šité tímto stylem (do Ameriky přivezené přistěhovalci). Přesto se příliš nevžil pro americké přikrývky. Rozdílnost od medailonu je v menším obrázku, který zpravidla není postavený na špičku. Také v tom, že Medallion Quilt je záležitostí estetickou a látky se vybíraly, tak naopak Frame Quilt vznikl v období, kdy látky, a především látky s potiskem, byly drahé. Dalším rozdílem je právě to rámování, kterého je u Frame quiltů mnohem více, právě proto, že vznikaly ze zbytků. Jsem tedy u středu  - základní stavební jednotky quiltu. Ten tvořily vzácné látky, zajímavé tisky, případně jinak vytvořené zajímavé středy, případně jednoduché patchworkové bloky. Následovaly rámečky, které nebyly někdy ani tak úplně pravidelné nebo látky nenavazovaly vzorem právě proto, že materiálu bylo málo. 

Pro můj quilt jsem si jako střed zvolila dva díly, které byly už nějak předšité, někým vytvořené, svým způsobem také vzácné, jedinečné. Nezdá se to, ale ty bílé čárky jsou také vytvořeny jako záměr, není to kaz. Pak jsem obšívala tak, abych co nejvíce využila látky z jednoho zdroje. Přidané jsou tedy pouze dva tenké modré pruhy a pozadí červených čtverců. Bílá látka s velkými květy je posešívaná z více kousků, není to jednolitý kousek. Z povahy látek je deka spíše tradiční, ale při použití jiných látek může vypadat velmi moderně. Když se podíváte detailně, tak střed jsem moc neřešila co se navazování vzorů týká, protože jsem pracovala "jak to vyšlo" a jak si látky řekly. Neřešila jsem ani drobné kazy látkách. Prostě tam jsou. Deku budu prošívat určitě až po svátcích, takže v novém roce a určitě ji zde ještě ukážu. 

Myšlenka Frame Quiltů je mi z těchto tří možností nejbližší. Zpracovat zbytky, vystavit ty cenné kousky uprostřed a pak nechat žít quilt svým životem tak, jak budou přibývat vrstvy. Ctít historii a přitom šít moderně a přihřát si svůj hrneček ekologie. Věřím, že pokud jste způsob šití quiltů od středu neměli v oblibě, tak najdete nový pohled a třeba to i zkusíte.

Pokud chcete vědět více o Frame Quiltech KLIK SEM. Je to také zdroj velkého množství zde zveřejněných informací.

Když se deka rodí.



Přebrat, vyhodnotit a začít první projekt.

Ještě video, jak jsem rámovala
Šila jsem samozřejmě na šlapacím stroji a pohled do dílny nesmí chybět.
Krásný před adventní týden přeji. jamala

8 komentářů:

  1. Lezarts
    Rámování Ti jde stejně dobře, jako všechny ostatní techniky!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju. Uvidím, jak mi rámování půjde, až bude z krabice ubývat materiál, zatím to bylo snadný. j.

      Vymazat
  2. ... moc pěkné rámování a počtení, zase jsem se dozvěděla spoustu užitečných informací. Jani děkuji, pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Vzala jsem to trochu stručně, ale je to hodně zajímavé a myslím, že rámové quilty jsou tak významnou součástí právě evropské historie, že stojí za vyzkoušení.

      Vymazat
  3. v tvojich článkoch sa človek vždy dozvie niečo nové......... a deka sa tiež vydarila.......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Proto se stále držím blogu zuby nehty a nevrhám se jen na sociální sítě. Chci, aby článek měl alespoň malinkou přidanou hodnotu než jsem sdělení, že jsem něco ušila. j.

      Vymazat
  4. Jani až dnes jsem měla možnost v klidu přečíst celý článek a na monitoru počítače prohlížet stále dokola fotografie a obdivovat. Zase jsem se dozvěděla mnoho nového, mrkla na sdílené odkazy a k dece jen: bravo, tleskám a nesmírně obdivuju tu krásu co vznikla!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Jamalko, tak jsem se těšila, co z toho "šperku" uprostřed vznikne. Jak ho zarámuješ. A je to pecka, ostatně jako vždycky. Děkuju za vysvětlení všech rozdílů mezi různými druhy středových dek. Já znám z praxe hlavně Peška. Před deseti lety, na samém začátku šití, jsem drze vyhlásila Loudavého Peška, aniž bych o něm a o středovém šití něco věděla. Tehdy jsem ten středový čtverec (ano postavila jsem ho pak na špičku) nazvala "srdcem" quiltu...

    OdpovědětVymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.