úterý

Jak jsem letos barvila a tiskla

V minulém příspěvku jsem vyhlásila (sama pro sebe) zimní barvení. Pokud by se chtěl někdo přidat, budu ráda, když mi napíšete svoje postřehy. Já se přírodní barvení stále učím. Loni byl suchý rok všechno fungovalo úplně jinak než letos. Mě to na tom ohromně baví.
Jako vždy dělám tisky až na podzim, když mají listy hodně taninů. A taky proto, že když už si to musím nanosit, tak je pro mne lepší dělat v určitém období. Letos mi M. naplánoval okno v dílně, ale stále to odkládáme. Z různých důvodů. Úsměvných (hnízdění rehků) nebo i takových, co nás nějak zasáhly. Takže okno bude pozdě na podzim. Musím se nastěhovat do místnosti s rámem, kde mám i kamna a vezmu si Viktorku, můj šlapací Mundlos. Prostoru tam už moc nezůstane, ale vymyslím si takové práce, abych mohla fungovat. A taky si musím nakřečkovat pár listů, zatím hlásí nepříznivé a deštivé počasí. Jako vždycky, kdy M. něco rozbourá.
K tomu barvení. Natočila jsem video, kde je pár vzorků barvení bavlny. Větší kus jsem obarvila jen jeden. Pak páraná vlna, kterou jsem dostala od kamarádky. A nějaké tisky. Moje poslední trika jsou provedená bez klasických mořidel. Nepoužívám tedy ani kamenec ani proteinová mořidla. Jen rostliny, ocet a rezavé předměty. Případně měděné dráty. Samozřejmě si stojím za tvrzením v minulém příspěvku. Ano s octem pracuji, ale má jinou funkci než roli ustalovače. Mohla bych být tedy zcela soběstačná, pokud bych použila ještě doma vyrobený ocet. Na ten ale potřebuji také suroviny z přírody, svoje vlastní ovoce moc nemáme. Samozřejmě se dá ovoce volně rostoucí v přírodě sehnat. Ale musela bych vyrábět ocet průběžně a spotřebuji ho docela dost, hlavně na tisky. Ale možná zkusím, prostě k té hromadě kyblíků a sklenic, ve kterých mám naložené nějaké rostliny k barvení, přibude ještě další.






Když si spletu látky tak bez jakéhokoliv moření může tisk vypadat takto. Je to len, takže se i něco otisklo. Otisk vznikl tedy pouze vařením. Listy škumpy a kaštanu jedlého.
Šála barvená slupkami kaštanu. Loňské barvení. Překvapilo mne, že tato barva, ač by měla být nestálá, stále krásně drží. Což se nedá říct o některém mém letošním barvení rostlinami, které by měly naopak stálé. Ale to nevadí. Pokud barvím triko nebo šátek či šálu, tak o nic nejde. Prostě se to přebarví, přetiskne. U deky už je to problém, ale ani tady to není nic fatálního. Prostě zvolím vzor, strukturu tak, aby i po případném vyblednutí deka byla stále krásná. A ona ta z přírodnin prostě krásná bude. 
Měděné drátky, které mi pomohou barvit a tisknout. Až za delší dobu bude mít nálev správnou sílu. Je to jako pečení s kváskem, chce to čas než bude mít sílu a bude odolný. 
Tady je souhrn mého barvení a tisků do dnešního dne. Kdo je  mne na blogu poprvé, tak barvím bez chemie, jen s použitím rostlinných mořidel, která si vyrábím, případně s proteinovými mořidly. Občas používám kamenec, velmi zřídka, vlastně jen když chci jasnější žlutou. Nekupuji nic v eshopech, barvím jen rostlinami ze svého okolí, většinou z volné přírody.
Já vím, že mám otočit mobil, ale ono to v návalu euforie z vybalování to nějak unikne. Kdo nevidí videa tak TADY a TADY.

Jo ještě to barvení natěmi mrkve. Dělám to tak, že když jdu pro mrkev na zahradu, nakrájím nať do kyblíku. Když nasbírám dost materiálu, obarvím klubíčko.
Krásné podzimní dny. jamala

4 komentáře:

  1. ... nádherné tisky, trička jsou luxusní, krásná práce.
    Pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miluško, moc děkuju, Už se těším až je začnu nosit. Krásné dny. J.

      Vymazat
  2. Krasne barveni ,nat od mrkve me nikdu nenapadla a pritom dela moc hezkou zelenou.Eko tisk je paradni moc se mi líbí ty listy z kastanu .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Letos jsem kaštan zkoušela prvně, vždy jsem ho propásla a taky se mi moc líbí. Díky moc. Jana.

      Vymazat