Samozřejmě je to aplikovatelné na jakoukoliv deku, ať už s obrázkem, výšivkou nebo jen panelem. Případně deku bez obrázků, ale třeba jen prošitou v blocích.
1. způsob
Nejjednodušší a jedná se o celoplošné prošití. Není nutné se bát, obrázky z deky nezmizí a prošití vůbec obrázkům neublíží. Je to nejpraktičtější způsob ať už budete prošívat volným quiltem nebo s kráčející patkou. Blokové prošívání vyžaduje určité zkušenosti a celoplošným prošitím se vyhnete chybám, které vycházejí z nedostatku praxe. Obměnou může být jiné prošití bordury.
Shodou okolností jsem nedávno viděla dvě velmi podobné deky. Jedna prošitá celoplošně meandry a druhá prošívaná do vzoru. Celoplošné prošití bylo mnohem pěknější. A také praktičtější.
Shodou okolností jsem nedávno viděla dvě velmi podobné deky. Jedna prošitá celoplošně meandry a druhá prošívaná do vzoru. Celoplošné prošití bylo mnohem pěknější. A také praktičtější.
Tuto deku jsem prošívala na stoji s ramenem 19 cm. Začala jsem od středu a posouvala se ke kraji. Jednoduchý a velmi efektní vzor na dětskou deku.
Blokové prošití. Zpočátku jsem takto prošívala všechny deky. Quiltovat kolem obrázků, quiltovat sashing a nakonec borduru. Ale jak je to s prošitím ve švech? Prošívat, nebo neprošívat? Před quiltováním, nebo až potom? Neměl mi kdo poradit a názory se často velmi lišily.
Takže jak to dělám dnes. Deku si našpendlím. Já nelepím nikdy, zkusila jsem stresovalo mě to, že musím rychle a v pravou chvíli prošívat. Na našpendlení je super použít nějakou z metod, kdy deku namotám na trubku nebo tyčku. Může být omotaná vatelínem, přichyceným oboustrannou páskou, aby bylo možné upevnit začátek špendlíky. Návody TADY nebo TADY.
Pokud to vzor umožní prošiju si deku s kráčející patkou, abych ji co nejvíce zafixovala. Ideální je deka na prvním obrázku, kdy můžu prošít rovné švy odshora dolů, průběžně. Na prošívání si beru quilterské rukavice, práce je mnohem jednodušší. Takto prošitím zafixovanou deku můžu prošívat volně nebo s pravítky, protože můžu odebrat některé špendlíky, které pravítkům vadí. Toto je část, která se musí udělat velmi pečlivě, quiltování je pak jednodušší. A je to vůbec nejjednodušší způsob, tedy podle mých zkušeností a lze jej aplikovat na jakékoliv blokové prošití.
Na obrázku pod textem je deka před quiltováním prošitá s kráčející patkou. Minimum špendlíků, takže deka není těžká. Pak už se pohybuji jen ve vymezeném prostoru a látku musím pěkně zapustit do vatelínu. Takže i dobře ušitý top deky je základ. Jak na sežehlení švů TADY.
Začínat s volným quiltem na takto stabilizované dece je pak možné kdekoliv. Buď od středu, protože časem se dostaví únava a pak mám to nejhorší za sebou. Ale klidně i v krajních blocích a když získáte větší jistotu, přesunete se doprostřed. Je to tedy na každém, co mu vyhovuje.
Nevýhodou tohoto prošití je, že malá plocha kolem obrázků nutí dělat velmi malé vzory a deka je zbytečně hustě prošitá.
.
3. způsob
Celoploch s vynecháním obrázků.
I v tomto případě mám deku stabilizovanou pouze špendlíky, ale pořád platí pravidlo, že deku nesmím vytlačovat nikam za poslední špendlík, ke kterému se dostanu. Když dojedu ke špendlíku, nesmí mi nikde nic přebývat. To, že začínám ve středu neznamená, že přebytečnou látku někam hrnu. TIP: Pokud se mi přece jen stane, že se mi látka přebývá, třeba proto, že top není ideálně sešitý, musím ji zapustit do vatelínu. Ideálně pravidelně rozvrstvím a nastehuji vodou rozpustnou nití. Takto udržím vzniklou chybu jen v dané oblasti. Totéž platí i v případě, že top je od začátku "šišatý". Musím ho narovnat tak, aby byl pěkně rovný a případné boule na látce pečlivěji nastehovat a následně prošít.
Různé kombinace
Celoploch s vynecháním obrázků, ale bordura má jiný vzor.
Tak a co s těmi OBRÁZKY a kde jsem dělala chybu. Obrysové obšití obrázků a prošití některých detailů vytvoří profesionálnější prošití, navíc obrázky pěkně zvýrazní.
Jedna ukázka, jak jsem řešila prošití obrázku, který nemá ostré ohraničení. Prošitím jsem tvar hlavy občas naznačila. Protože prošití je husté, tak jsem prošívala i detaily uvnitř obrázku, aby z obrázku nezůstala neforemná boule.
Už vůbec nevypadá dobře husté pošití světlé plochy kolem obrázku a vůbec žádné prošití bordury. I když je bordura úzká, sluší jí nějaké prošití. A opět je možné kombinovat quiltování a prošití kráčející patkou. Třeba do velkých vln, nebo rovně.
Ještě jeden detail, který jsem musela u Dek z lásky často řešit. Každá deka musí mít jméno dítěte. Pokud je jméno většími písmeny, je quiltování snadné. Obšívám jako aplikace kolem písmenka. Pokud je to třeba strojová nebo ruční výšivka, která je poměrně malá, je nejjednodušší prošít jméno vzorem, který je v pozadí obrázku přímo přes nápis. Dříve jsem se snažila nějak obšívat mezi písmeny, ale většinou to nevypadalo moc dobře. Všechny mnou ušité deky z lásky jsou na stránce TADY.
3. způsob
Celoploch s vynecháním obrázků.
I v tomto případě mám deku stabilizovanou pouze špendlíky, ale pořád platí pravidlo, že deku nesmím vytlačovat nikam za poslední špendlík, ke kterému se dostanu. Když dojedu ke špendlíku, nesmí mi nikde nic přebývat. To, že začínám ve středu neznamená, že přebytečnou látku někam hrnu. TIP: Pokud se mi přece jen stane, že se mi látka přebývá, třeba proto, že top není ideálně sešitý, musím ji zapustit do vatelínu. Ideálně pravidelně rozvrstvím a nastehuji vodou rozpustnou nití. Takto udržím vzniklou chybu jen v dané oblasti. Totéž platí i v případě, že top je od začátku "šišatý". Musím ho narovnat tak, aby byl pěkně rovný a případné boule na látce pečlivěji nastehovat a následně prošít.
Tato deka je prošitá podobně jako deka vodní, ale tady jsem nešila přes obrázky. Začínám uprostřed deky a postupuji k směrem k hornímu a dolnímu kraji. I když se jedná o celoplošné prošití, tak jsem kombinovala dva vzory, v oranžové a zelené. I při tom celoplošném prošití je spousta možností, vzor nemusí být jen jeden. Může se plynule měnit v jiné vzory.
4. způsob Různé kombinace
Celoploch s vynecháním obrázků, ale bordura má jiný vzor.
Tuto deku jsem jen prošívala a zvolila jsem celoploch, ale kolem obrázků jsem měnila nitě a vzor. Ale ohraničení jsem nedělala rovnou čarou vzor z růžové přesahoval do světlé barvy obrázku.
Na fotce níže jsem obrázky neobšívala vůbec. V celkovém výsledku jsou pak divně vystouplé celé a obrázky nevynikají, případně se vlní. Pokud bude prošití kolem obrázku hodně husté, tak se sice obrázek zvýrazní, ale ani v tomto případě bych ho nenechala bez obrysového prošití. Čím hustější je okolní prošití, tím více se prošitá plocha stáhne a i pak se krabatí obrázek a nic se tím nevyřeší. Nesourodě pak působí pokud už ostatní prošití tak husté není.
Opačný případ - prošitý obrys obrázku a vůbec neprošité pozadí a k tomu hustě proquiltovaný sashing a bordura z mého pohledu vypadá jako nedodělaná deka. Na údržbu je také komplikovanější. Prošití deky s podobnou hustotou vždy vypadá nejlépe.
Než jsem k tomuto dospěla, urazila jsem dlouho cestu pokusů pod strojem i na rámu. Ne vždy jsem měla vhodnou patku a na obrázcích mi pak vynechávaly stehy. Proto dnes raději používám patky, které skáčou, před patkami statickými. A díky skákací patce se nehrne látka před patkou tak, jak to může být u patky statické, kterou musím nasadit hodně nízko.
Chybné prošití. Chybí obrysové prošití a prošití detailů:
Správné prošití. Kolem obrázku a případné prošití detailů uvnitř obrázku (oči, nos, ústa a mašle):
Už vůbec nevypadá dobře husté pošití světlé plochy kolem obrázku a vůbec žádné prošití bordury. I když je bordura úzká, sluší jí nějaké prošití. A opět je možné kombinovat quiltování a prošití kráčející patkou. Třeba do velkých vln, nebo rovně.
Ještě jeden detail, který jsem musela u Dek z lásky často řešit. Každá deka musí mít jméno dítěte. Pokud je jméno většími písmeny, je quiltování snadné. Obšívám jako aplikace kolem písmenka. Pokud je to třeba strojová nebo ruční výšivka, která je poměrně malá, je nejjednodušší prošít jméno vzorem, který je v pozadí obrázku přímo přes nápis. Dříve jsem se snažila nějak obšívat mezi písmeny, ale většinou to nevypadalo moc dobře. Všechny mnou ušité deky z lásky jsou na stránce TADY.
Krásné dny přeji. jamala