pátek

I o tom, co nedělám a proč

U nás vypukla akce okno. Zatím jen v komoře, tak až to všechno uklidíme, tak se dostanu snad i k dávno odkládaným činnostem.
Těšila jsem se na jaro a jak budu barvit a zkoušet. Jenže nějak nemůžu. Jak jsem si zvykla barvit z odpadu, tak to jarní, křehké a krásné je mi nějak líto trhat. Nicméně alespoň jsem zkusila namočit šeřík. Toho máme dost na naší zahradě.
Bylinkování je v poslední době v módě. Když jsem začala barvit kopřivami, tak jsem měla hned několik dotazů, jestli by nebyly lepší na čaj nebo na sušení. Jednak kopřiv je hodně. jednak některé rostou u cesty. Já sbírám na procházkách a na zahradě bylinky na čaj, nebo na jídlo. Nikdy neotrhám všechno a snažím se na velké ploše sesbírat jen něco málo. Děsí mě ale lidé, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, aby získali některé vzácné produkty, případně otrhají všechno, co jim přijde do cesty. Mohla bych o tom psát dlouho, protože to je to, co se mi v poslední době nejvíc honí hlavou. Sbírám to, co zrovna je, trochu nasuším na zimu na čaj, který se dá běžně pít. Jen tolik, abych to spotřebovala. Nejvíc si užívám toho co mi může nabídnout zahrada v přítomném čase.
Tady pár bylinek ze zahrady. Nechala jsem je na papíře, aby mohli vyběhnout brouci a Sára se hned ujala role bylinářky

To jsem zase začala zeširoka o tom, o vlastně nedělám. A teď kousek toho, o dělám.
Zprovoznila jsem letní dílnu. Ukázala jsem tady Fanku, která mi bude letos dělat společnost na verandě. Když bylo pěkně, šily jsme venku. Málokdy šiju z kolekce, většinou nic takového ani nemám. Tyto látky jsem kupovala hodně dávno a už jsem z nich šila dvě deky. Se šedou je to TATO deka. Předtím byla ještě jedna dětská. Toto bude poslední, zůstanou už jen zbytky do nějakých scrapových dek.
Potřetí za krátkou dobu jsem ušila půlené čtverce. Skládání bylo náročné a několikrát jsem měnila vzor. Nakonec jsem sešila čtverce po čtyřech v jedné barvě. Ještě nemám sešito, ale zatím ukážu alespoň kousek. Každý čtverec žehlím tak, abych měla "roztočené" zámečky. A následně i na zámečky sešívám.
Návod TADY a video TADY. Práci to pak hodně usnadní při prošívání. A taky špičky krásně sedí.







A protože mne zima zahnala ještě před dokončením deky do dílny, tak jsem se pustila do něčeho jiného. Maskáčové trenýrky a další projekt podle Bonnie Hunter. Zatím mám pár bloků, tak ukážu zase příště.

Díky deštivým dnům jsem si našla chvilku na výrobu vosku na ruce. Dostala jsem ho loni od kamarádky a bez něj si už nedokážu život představit. Hlavně ten šicí život. Krém je buď mastný, nebo rychle vsákne a nejsem schopná brát látky do ruky. Hlavně při ručním šitím mne pocit suchých rukou dovádí k šílenství. Když jsem měla cestu do města, koupila jsem kakaové máslo a včelí vosk. Příště zkusím místního včelaře. Olej jsem doma měla a nepoužívala jsem žádné další přísady ani vůně. Rozpouštěla jsem ve vodní lázni a směs jsem nalila do obalu od čajové svíčky. Poměry zkouším, návod se dá najít  na internetu. Můj přístup k přesnému měření a vážení je trochu problematický, tak asi i moje mazání bude pokaždé trochu jiné. Ale to, co jsem "uvařila" je funkční a pochvaluje si moji placku i M. Pro mne je důležitá příznivá cena a skutečnost, že nemusím objednávat v e-shopu jednu položku.
Tak dnes asi všechno, i když toho mám ještě v hlavě tak na dva články. Ještě jsem chtěl psát o prošívání a vatelínu, ale to někdy příště. 
Přeji krásné dny. Jana

9 komentářů:

  1. Ty půlené čtverce máš nádherně sladěné!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. No ono je to kolekce. U mne dost nevídané, jinak šiju z toho, co jsem koupila ve slevě nebo dostala zbytky. j.

      Vymazat
  2. WOW, you are an artist. Sewing with this old machine!
    Looks wonderful!
    Happy days
    Elisabeth

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elizabeth, Thank you so much for your comment. I love treadle machines for sewing and quilting ♥. Happy days Jana

      Vymazat
  3. Jani, taky šiju BH teď (Unity), ale tak krásné špičky jako ty nemám.
    O sběru bylin jsem tento týden přečetla nádhernou, ale náročnou knihu od Anny Bolavé Do tmy. Bylo v ní přesně to, čemu se vyhýbám, ale čtivostí překonala předsudky. A mám doma spoustu parafínovéh vosku na ruce i s vanou, bez užitku, tak kdybys chtěla, můžeš mít.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Unity jsem si stáhla, je úžasná. Až budeš mít hotovo, pošli odkaz na fotku. Díky. Bylinky - nedávno jsem četla na FB příspěvek, kde se paní chlubila, že dělala šeříkovou tinkturu a na otázku kde roste označila místo, ale napsala, že už tam žádný není, že už ho otrhala. To mi přijde šílené. Díky za tip na knížku. Ruce já nikdy moc neošetřovala, no na stará kolena nějak nesnesu suché ruce. Jana

      Vymazat
  4. ... Jani, máš šikovnou pomocnici :-), moc pěkný článek. Zase jsem se dověděla něco nového - vosk na ruce. Hlásím, že jsem se podle Tebe naučila, lépe řečeno stále učím, roztáčet větrníčky při šití patchworku. Vždycky se těším, jak se z toho vyloupne pěkný, úhledný blok bez hrbů . Až při čtení Tvého článku jsem zjistila, že šiju částečně podle BH a ani o tom nevím :-) - je to tak, že nedokážu vyhodit ani malé kousky látek a tak řežu čtverečky o velikosti 5,5x 5,5 cm až do 4x4 cm a sešívám do bloků. Ty 4x4 sešívám do bloků po 64 čtverečcích a zatím vše skladuju v krabici. Říkám si, že na ně jednou dojde řada. Přeji pohodové dny plné krásného tvoření Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miluško. Vosk je super. Zatím se mi osvědčil poměr vosk, máslo, olej 3:2:1 Je to možná mastnější, ale pro mne ideální. Hlavně ten vosk to krásně drží na ruce. Čtverečky jsem kdysi začala řezat, ale nakonec dělám jen hromádky zbytků. A ty čtverečky stejně někde skončily dobře založené. Já se roztočené zámečky učila od Bonnie a dalších a začala jsem je propagovat hlavně proto, že ten rozdíl je velký a kdo zkusí, tak uvidí, že časově to není takový problém, protože jednou sežehlené drží a švy se už nepřetáčí. Jsem ráda, že to má následovniky. Krásné dny. Jana

      Vymazat
  5. Krásné pondělní ráno. Vosk na ruce mám, ale věčně zapomínám používat. Vlastně nepoužívám nic, dokud nezachytávám zhrublými prsty za nitky při vyšívání. Což je skoro teď. Takže díky za připomenutí, a přísahám na holý pupek, že se budu snažit používat i preventivně.
    Co se týká bylinek, také nemám syslící sklony. Na zahradě nám roste dobromysl, a každý se mne vždy ptá, jestli si jí suším na zimu. Jako pár snítek ano, kolik toho člověk za zimu spotřebuje, ale proč bych tu krásnou kytku oholila u země? Mám jí jako ozdobu zahrady na několika místech, ne jako intenzivně obdělávané pole.
    No, a k šití se nebudu vyjadřovat :-) Máš to nádherné. O švy se také snažím, ale poctivě přiznávám, že ne vždy se mi takový krásný větrníček povede roztočit. Ale snad i snaha se počítá :-)

    OdpovědětVymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.