středa

Jak se šije Deka ♥z lásky♥

Psala jsem tady o svém blogu a šití pro Deky z lásky je jeho nedílnou částí po devět z těch deseti let trvání blogu. Je to činnost charitativní a občas se mne někdo ptá, co z toho mám. Radost, když maminka pošle fotku s dítětem. Radost, když maminka napíše, že dítě s autismem vůbec moji deku přijme. Nejvíce myslím na Marečka, pro kterého jsem šila deku bez obrázků, jen černobílou a polštářky pro sourozence. Do každé deky investuji několik dnů svého času, své práce a samozřejmě materiál. Často jsem musela nastudovat tématiku, které se deka věnovala - tanky, Minecraft, dinosauři, vlaky. Jsem ale jen součástí velké rodiny švadlen a ušila jsem jen malinkou část všeho, co se pro děti udělalo.
Když se přihlašuji na obrázek na stránkách Dek z lásky tak pokud je to možné, přihlásím se i na jméno. Mám pak víc možností. Často si přiberu ještě nějaký obrázek. Většinou nehledám inspiraci na internetu, ale vezmu si nějakou knížku k tématu a rozložím si obrázky, které mi přijdou od různých švadlenek. Už mi pomohla i fotka dítěte k nápadu jak dál. Občas vznikly autorské kousky na které jsem pyšná. Fantastická práce byla na dece Minecraft nebo deka s tanky.


Tato deka má být z námořnickou a mořskou tématikou a měla by být v modré barevnosti.
Rozložím si látky a na ně se snažím naskládat obrázky tak, jak je použiji na dece. Všechno fotím. Pro děti s autismem dělám deky s pravidelnými vzory a dbám na to, aby deka měla řád. Tady se snažím, aby při prvním pohledu na deku zaujaly oko obrázky. No samozřejmě, že to někdy přepísknu, ale jsou pro mne tím nejdůležitějším v dece.
Obrázky musím seříznout tak, aby obrázky byly na střed. Obrázky jsou různě velké s různě velkými motivy a s tím také musím pracovat při návrhu. Někomu ta nesourodost vadí,  já se tím bavím a naopak mě to těší. Velikost upravím podle jednoho obrázku a pak si teprve dopočítám velikost pruhů mezi obrázky a celou deku. Některé obrázky je potřeba obšít, protože je malá látka, nebo je obrázek tak malý, že by zanikal v bílé ploše. Zde jsem takto upravila obrázek s kotvou a místo jména jsem vyšila ještě jednu loď na bílém podkladu, abych doplnila řadu lodí. Na této dece jsem si seskupila obrázky podle vrstev a vždy se snažím, aby mi vyobrazené postavičky nekoukaly ven z deky a kompozice nebyla rozházená. Výjimkou jsou dopravní prostředky, případně jiný záměr. Pokud mám různé pohádkové postavičky a některé se opakují, tak je rozmístím rovnoměrně po celé dece.
Ještě jsem trochu přehodila barvy.
A počítala...
řezala
a sešívala.
Inspiraci jsem hledala v této knize. A to inspiraci na šití i prošívání.

Jméno se snažím udělat zřetelně. Některé ději poznávají písmenka nebo dokonce přečtou celé jméno. Z tohoto důvodu dělám jméno vždy v řádku a jen velkými tiskacími písmeny. 


Obrázky jsou vyšité na různých podkladech. Některé  jsou tužší, některé velmi měkké. Ty měkké ještě před řezáním škrobím. Do rozprašovače dávám naředěný tekutý škrob. Před sestavením deky podložím obrázky, které jsou vyšívané křížkem na řídkém materiálu tenkou látkou a tu nastehuji. Ručně nebo na stroji. Video TADY. Protože deky následně quiltuji, tak tato vrstva dobře drží na místě.
Pak vytvořím sedvič z toho, co jsem sešívala spolu s vatelínem a látkou na zadní stranu. A prošívám. Jak prošívat obrázkové deky jsem sepsala v TOMTO článku.
Prošívání. Vždy prošívám okolo obrázku, případně detaily. 


Rybičky z knihy se přestěhovaly i na deku.
Ještě olemovat, našít štítky s logem Dek z lásky na zadní stranu a věnování a bude hotovo.  


Tolik o tom jak se šije Deka z lásky. U mne, až na speciality a prošívání, vzniká deka vždy na šlapacím stroji. Krásné dny přeji. jamala
Poděkování patří ještě všem spolušvadlenkám a všem, kdo přispěli materiálem na šití.

12 komentářů:

  1. ... moc pěkný příspěvek. Opět jsem se dozvěděla spoustu nového ke způsobu šití, ale také co je dobré vzít v úvahu, pokud šiji deku pro nějakou určitou osobu/dítě - písmenka, pravidelnost/nepravidelnost umístění obrázků, čím obrázky podložit a proč. Obdivuji Tvoji fantazii a představivost, vůbec by mne nenapadlo prošívat podle obrázků ryb - je to nádhera. Vendulka je skvělá pomocnice - našla místečko, kde by se mohly barvy prohodit :-) Pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. No proto je potřeba fotit. Ty dvě barvy jsou totiž do zelena a tak jsem původně šla přes modré do zelené. Jenže když jsem ty zelené pak dala mezi modré, tak nabraly barvu té modré dokola a celé se to sladilo. Quiltovat rybičky mě napadlo, když jsem si prohlížela tu knížku. Pohodové dny i Tobě. J.

      Vymazat
  2. Jani, to je zase paráda a ty rybičky " standing ovation"!!.....a Vendulka opět krásná modelka :-) Irena

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkně jsi to napsala, Jamalko. V zásadě postupuju stejně, jen ta písmena dělám různě. A quiltování, eh, Ty jsi úplně jiný level. Obrázky ovšem také obšívám, případně, když mám pocit, že jsou příliš tuhé a vypuklé, ještě je v nějaké linii zpevním. A ráda také šiju jmenovkové panely.
    Vlastně jsi mi docela dodala chuť zase nějakou deku ušít. Trochu jsem v tomto směru vyhořela, udělala jsem jich (od celého ušití po pouhé proquiltování) už asi 43, nebo tak nějak, a občas mívám pocit, že tím podvědomě odsouvám vlastní věci. Ale nakonec je to jedno. Je vždycky fajn, když má nějaké dítě i jeho rodiče radost.
    Jo, a Tvé deky jsou nejvíc nejhezčí! A velice precizní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To s písmeny a se jménem mám od maminek, tedy z praxe. Proto se toho držím a nevymýšlím nic jiného, i když by se to často nabízelo a bylo by to efektní. Prošití obrázků v detailech, je samozřejmost, je to i v tom odkazu na článek, jak deky prošívat. Alenko, ty jsi udělala dek hodně, nemáš kam spěchat. j

      Vymazat
    2. Dík za tip a poučení, Jamalko. Budu se snažit na to nezapomenout. :)

      Vymazat
  4. Nejen lekce šití, ale i lásky k druhým!!! Sice jsem daleko na chvostu za Tebou a Alou, ale musím potvrdit, že radost z radosti druhých je ta nejlepší odměna👍🏻👍🏻👍🏻

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. Snad bude mít radosti i Filípek ze své námořnické. Jana

      Vymazat
  5. Jani, Tvoje deky z lásky jsou všechny nádherné. Obdivuji Tvou kreativitu, já jsem ráda, když občas dopitvořím nějakou tu deku pro miminko v rodině. A vždycky co nejjednodušší. Díky za velice užitečný příspěvek a moc zdravím, Tvoje obdivovatelka Stáňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednoduché jsou nejkrásnější. Já se taky nesnažím o nic patchworkového, spíš se opravdu snažím dát obrázkům nějaký jednoduchý rámeček a hotovo. Díky moc. Jana

      Vymazat
  6. Jani, najlepší blog, ktorý má inšpiruje takmer od začiatku. Do ďalších rokov prajem veľa zdravia a nech sa darí všetko. MartaVal 🍀

    OdpovědětVymazat
  7. Jani, najlepší blog, ktorý má inšpiruje takmer od začiatku. Do ďalších rokov prajem veľa zdravia a nech sa darí všetko. Marta

    OdpovědětVymazat