čtvrtek

Borbála

V tomto příspěvku jsem popsala rozdíly prošívání na rámu a na stole. Také jsem napsala, že jsem si pořídila sice longarm, ale na stole. Nějakou dobu jsem prošívala na průmyslovém stroji a rozhodně bych byla nerada, kdyby to vypadalo, že to byla špatná volba. Naopak. Vyhovoval mi více než kterýkoli domácí stroj. Jediný problém byl při šití s pravítky, která často používám, nerada pracuji se statickou patkou (nestabilní napětí, trhají se nitě, patka špatně zvládá vysoké švy). Ale to je problém téměř na všech domácích strojích, vyjma Berniny.

Longarm pracuje na jiném principu a je to pro quilterku jiný zážitek. A já jsem ho chtěla zažít. Prověřovala jsem všechny alternativy nových strojů (jak jsem zmínila minule, starší je nesehnatelný). Zjišťovala jsem co je na trhu a několikrát padla otázka ze strany prodejce, zda chci rám a já jsem si uvědomila, že vlastně nechci (zatím).

Já tedy dál na stole a z několika značek dostupných na našem trhu jsem se rozhodla pro Berninu. Zároveň je to třetí Bernina, kterou mám. A pro mne největší srdcovka a jinou značku nechci. Stroj dostal samozřejmě jméno. Borbála je v maďarštině Barbora, Barunka. Tatínek byl původem Maďar, tak prostě Borbála. 


Bernina není jen moje láska


Slíbila jsem, že stroj představím. Vybírala jsem mezi Q 16 (41 cm) a Q 20 (51) cm. Borbála je Q 20. Longarm, na kterém se šije stejnou technikou jako na domácích strojích - pohybuji dekou na stole. Oba typy je možné používat i na rámu (i tady je více možností, hlubší původní rámy a méně hluboké tzv. studiové rámy). Nechala jsem si tedy zadní vrátka, kdybych chtěla dát stroj na rám. Prostor od jehly je velký, nicméně deka bude více pod strojem než na stole, jak tomu bylo u šití na jiných strojích. Budu si muset zvyknout, protože to, čím jsem si práci ulehčovala, tak to fungovat nebude. Už jsem si zkusila různé druhy vzorů i šití s pravítky a vím, že jsem se rozhodla dobře. Je to jiná práce z podstaty konstrukce stroje a i když nerada kupuji nové věci, tak tentokrát mám opravdu radost a nepochybuji o svém rozhodnutí ani trochu.

Vlastní šití je možné v několika režimech. Kdo má Berninu, tak má možná laserovou BSR patku. Mně na stroji trochu vadila, protože zakrývala výhled, ale zde jsou laserové snímače umístěny pod stehovou deskou. A i když regulace stehu nebylo pro mne to nejdůležitější, tak jsem zjistila, že to asi využívat budu. Je dobré na šití s pravítky a také pokud budu šít bez nožního pedálu.

Jak stroj pracuje:
BSR 1 Stroj šije používá snímače a hlídá délku stehu.

BSR 2 Stejné jako 1, ale bez programování základní rychlosti. Je to program pro šití s pravítky.

BSR 3 Jako 1, ale stroj dělá velmi dlouhé stehy - stehování. Určitě je tento režim super na rámu, na stole to vidím jak prostředek k  nějakému zajištění topu, když mi bude někde něco přebývat, uvidím.

Manuální šití. Stejné jako klasický stroj. Je nastavitelná nejvyšší rychlost šití, respektive konstantní rychlost šití (furtošij nebo šití na knoflík), když použiji šití bez pedálu.

U všech režimu je možné šít bez nožního pedálu, který se pak používá jen na spouštění a zastavení.

Ovládání dalších funkcí (zapošití, zvedání jehly, patky) je nastavitelné na nožním pedálu.

Patky jsou kompatibilní s patkami na domácí Bernině. Nemusela jsem tedy některé patky dokupovat. 

Navíjení spodní nitě je přímo na stroji. 

Zbudovaný ve stroji i displej. A tam ... plno funkcí, animovaná nápověda, počítadlo stehů a další důležité záležitosti, jako nastavení jazyka.

Zajímavou pomůckou ve výbavě je měřič napětí spodní nitě, nemusím odhadovat.

Možnost dokoupení patek na couching a dalších patek, které Bernina k volnému pohybu má, případně stehová destička na šití dvojjehlou.

Je možné dokoupit horizontální držák nitě a další příslušenství.

Dostupný servis, montáž stroje, zaškolení a předvedení pomůcek v ceně stroje. 

A může se to zdát zbytečné. ale stroj má krásný design. Hodí se ke mně do dílny. 

Stůl mám rozkládací. Rozložený je skoro dva metry do stran, 91 cm do hloubky. Ke strojům existují i skládací stoly, takže se stroj opravdu vejde i do malého prostoru.
Bernina Q 16 se skládacím stolem je cenově srovnatelná s podobnými stroji na trhu, přitom s výhodami, které jsem popsala.

Další info najdete na patchworkparty.sk/ a že by toho bylo ještě hodně. 

Anka fotila a natáčela, tak můžu ukázat i nějaké fotky a video. Vyzkoušela jsem kruhy na quiltování. Překvapilo mně jak se s nimi dělá a je to doplněk, který jsem si objednala. Až dorazí bude i další video a článek. Zatím jen ukázka, ale zapomněla jsem si sundat rukavice v prošívacím zápalu. Také jsem poprvé viděla, že podobná pomůcka existuje i na quiltování s pravítky. Pravítko se umístí do vodícího rámu, podobného těmto kruhům.




Krásně proquiltované dny přeji. jamala


19 komentářů:

  1. MOC MOC MOC ti tu krasavici přeju. Sny se opravdu mají plnit. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Jsi hlavní roztleskávačka a jsem ráda, že jsem se rozhoupala a taky jak jsem se rohodla. J.

      Vymazat
  2. waw, krásny stroj, moc Vám to prajem....... musím pozrieť na tú Q16.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli ji má Anka na stránkách, když tak mám aktuální ceníky. Pište Ance nebo i na můj kontakt, co vím odpovím. J.

      Vymazat
  3. Veeeľa šťastných spolu našitých kilometrov želám :) Pristane vám to spolu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc ti děkuji. ♥ Borbála je krásná, se mnou už je to horší. J.

      Vymazat
  4. Patříte k sobě, blahopřeji.Mnoho krásných věciček se bude tvořit a my koukat co všechno ještě vymyslíš.Už se těším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Úplně první deka budou princezny pro Deky z lásky. A protože šití pro děti jsou mojí další láskou, tak mě moc těší, že to takhle vyšlo. J.

      Vymazat
  5. Gratuluju, Jamalko. Jsem moc ráda, že sis ji koupila. Člověk si má plnit své sny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuju moc. Já už jsem to psala Karmen na Facebooku. První quiltovací sen jsem si splnila šlapáky. Dokázala jsem, že to jde v době, kdy tomu nikdo nevěřil. Naučila jsem se o strojích hodně. Longarm byl poslední, co mi chybělo jako zkušenost. Samozřejmě, kdybych měla Legacy, co kdysi dělala Bernina, tak to by (Borbála promine) byla největší pecka. Ale to je tak malá pravděpodobnost, že bych ji sehnala, že bych mohla čekat věčně. J.

      Vymazat
  6. Milá Janka,srdečne Ti blahoželám k zakúpeniu nového šijacieho stroja! Zároveň zdieľam radosť a teším sa spolu s Tebou. Borbála vyzerá krásne a som presvedčená, že prišla do tých správnych rúk.
    "Vždy si nájdite čas na to, aby ste spravili svoju DUŠU šťastnou."/neznámy autor/
    Slnečné dni Ti želá Marta♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuju ti moc. Věřím, že spolu něco našijeme a protože to byla láska na první pohled, tak tentokrát nemám ani pochybnosti, že jsem něco kupovala. A to jsem si říkala, že už nikdy žádný nový stroj kupovat nebudu. Ale stalo se to a skoro tomu nevěřím. Musím si na ni vždy sáhnout a dáváme si s manželem rande u Borbály a koukáme na ni. Jana

      Vymazat
  7. Krásný stroj na správném místě! Ať je vám spolu dobře. 😃

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to bude jízda!!! S takovou odbornicí bude stroj vrnět blahem👍🏻

    OdpovědětVymazat
  9. Moc gratuluji k nové mašince, přeji hodně radosti při šití a prošívání a budu se těšit a kochat dalšími krásnými kousky! A ano, sny se mají plnit! Alespoň občas. JJ

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den Jani, toto je pro mne moc užitečný článek, děkuji za něj, asi se rozhoupu ke splnění svého snu :). Jen ještě řeším ten stůl - ten Váš se mi moc líbí, to je rozkládací RMF a jde koupit společně s Q20?
    Hezké šítí Vám přeji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Přesnou nabídku Vám pošle Anka Zimová - patchworkparty.sk Já mám stůl Koala, který jde rozložit do stran na 2m délky. Není výškově nastavitelný. Sny se mají plnit. Přeji krásné zážitky s novým strojem. Jana

      Vymazat
  11. Dobrý den Jani, toto je pro mne moc užitečný článek, děkuji za něj. Přemýšlela jsem nějakou dobu o rámu, ale docela se teď ztotožňuji s Vašim vysvětlením "proč stůl". Používám Berninu, jsem s ní maximálně spokojená, ale potřebovala bych víc prostoru. Pokukovala jsem po Q24, ale pochopila jsem, že to není sit down model. Podle Vašich fotek se mi však zdá, že Q20 by mohla být uplně dostatečná. Chci se ještě poradit se stolem - ten Váš je rozkládací RMF a jde koupit společně s Q20? Není to levná investice, tak chci všechno promyslet, než se obrátím na pani Zimovou :)
    Hezké šití Vám přeji :)

    OdpovědětVymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.