sobota

Druhý prázdninový

Kdysi jsem psala příspěvky pravidelně každý týden nebo když jsem dokončila něco významného. Letošní prázdniny si zaznamenám jinak.  Podle času a chuti psát. A pokud se mi podaří něco nafotit.
Dokončila jsem deku, která čekala na prošití několik let. Prošívala jsem na rámu. Tento vzor jsem jednou párala na celé borduře a tak mi trvalo než jsem dostala odvahu prošívat znovu. Stále víc se mi libí celoplošné vzory na užitkové deky. Nebo rovné prošití, ale quiltování je pro mne vlastně jednodušší. Nemám longarm, jen Janome 1600 na velmi starém rámu s primitivními pojezdy. Pro moje potřeby to ale stačí.
Deka je z batik a je hodně lehká. Původně jsem ji chtěla prošít a dát na charitu, ale zůstane asi doma. Vendulka si ji zabrala už ve chvíli, když jsem ji chtěla nafotit. A protože stále není úplně zdravá, tak ji trochu rozmazlujeme.




Další deku jsem prošívala na šlapacím stroji. Už jsem ji tady ukazovala v minulých příspěvcích.  Náhled celé deky TADY. Prošívala na šlapacím stroji Mundlos Original Victoria. Vzory jsou velké, na mém rámu bych je ani neudělala. Upustila jsem od složitého prošívání, chtěla jsem, aby deka byla hlavně užitková.



Nechceš napsat knihu o barvení přírodninami? ptala se mě kamarádka. 
Nevím, jestli by někoho vůbec zajímala a navíc stále nemám dostatek zkušeností. Po roce barvení sice mám nejen vyčtené, ale i svoje poznatky, ale stále to nestačí. Hlavně přírodní barvení není o tom, že si řeknu, že nabarvím tak nebo onak. Nedávno jsem četla, že přírodní barvení vyžaduje neustálé přemýšlení a improvizování podle situace. Jestli je rok suchý nebo mokrý, i to má velký vliv na barvení. Není možné aplikovat návod s přesnou gramáží látky a surovin. Může být sice rámcový, ale není možné brát ho jako dogma. Nelze ani vždy očekávat stálé barvy. Zázrak už je jen to, že zde jsou. Teď tady musím poděkovat M. za všechnu trpělivost s mými pokusy a podporu.
Jsou techniky, které umí vyprodukovat krásné barvy, které ale po vyprání vyblednou. A není potřeba ani vaření ani náročné postupy. Třeba tato růžová z muškátů. Byl by to super šátek. Nebo jen tak kousek v obrázku nebo koláži.

Barvení opadanými ořechy. Jen za pomoci slunce vyšly krásné barvy a jsou nádherné zářivé a živé. Bohužel to neumím tak nafotit. Barva vlevo je nakonec ta tmavší. Na svědomí to mají různá mořidla, která jsem použila. Tyto barvy jsou naopak trvanlivé a vydrží i sluníčko i praní.

 Ještě Vendulka s kamarádem, který ji přijel navštívit. Trochu vedle něj pookřála a hned si padli do oka.
Krásné prázdniny přeji. Jana

8 komentářů:

  1. ... můj názor je, že tvoje psaní na blogu je zajímavé po všech stránkách,/ nejen o barvení / a že knížka o tom všem, by mohla být pěkná, a i pro patchworkářky čtivá, plus nějaký tvůj super návod na šití.......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, to je super nápad. Směřovat to i do patchworku. Ale tady právěže musím přidat i dlouhodobou zkušenost. Budu o tom přemýšlet a dál zkoušet a šít. Díky za inspiraci. ♥ j.

      Vymazat
  2. Moc se mi líbí knížka Markétky Zenklové Patchwork, aneb Záplatování všemi směry. Úplně nejvíc. Protože není jen o technice, o přesných postupech, nejsou to návody, je to něco mnohem víc. Je to o duši patchworku.
    Tvoji knihu - a já pevně věřím, že jednoho dne vznikne - vidím podobně. Bude to o lásce k barvení a k patchworku, o jejich duši. To je podle mě velice důležité v době, kdy patchwork jako by znamenal jen pravítka a polotovary. Ale on je to celý vesmír a myslím, že Ty to dokážeš vyjádřit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, škoda, že na YouTube už není dokument, který mě dostal a nejraději bych ho sdílela každý týden. Paní a její dcery šila patchwork. Paní ukazovala jak šije lone star na dvoupostel. Šablonka a růčo stříhala, velké díly trhala. Sešívala na starším stroji (elektrika, ale tak šedesátá léta), prošívala ručně. Od stropu spoustili velký rám a prošívala. Občas jí pomáhal manžel. V dokumentu byla i jejich zahrádka, kolibříci na terase, skromný domeček. Já jsem se zhrozila, když jsem četla na FB dotaz, jaké speciální pravítko je na čtverečky. Taky mám ten pocit, že patchwork ovládá obchod a už není zřejmá jeho podstata. Díky moc

      Vymazat
  3. ... Tvoje příspěvky jsou pohlazení po duši, vždy moc pěkné počtení. A dnes navíc krásné, dokonalé quilty, Vendulka je šikulka - umí si vybrat :-). Moc pěkně to napsala Alenka Vave - jen bych ještě dodala, že by to byla i knížka o krásných starých strojích. Pohodové prázdniny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miluško, děkuji moc. Já mám stejný pocit jako Alenka. Je obrovská škoda toho dokumentu o šití patchworku v jeho podobě bez komerce. Jana

      Vymazat
  4. Tvoji knihu o tvoření bych si také ráda přečetla. Jani, umíš!!!
    Krásné léto přeje Marie.

    OdpovědětVymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.