neděle

Patky pro šití s pravítky

Proč tento článek?
✂  Jednak mám moc ráda prošívání s pravítky. Měla jsem tu čest být u představení pravítek a pravítkových patek tady u nás. NEJ Šicí stroje (nej-sici-stroje.cz) na 11. PPM představily patky pro šití s pravítky a pravítka poprvé ve formě dostupné každému. A já jsem pyšná, že jsem u toho mohla být. Prošívám s pravítky na rámu i na stole. 
✂ Nápad na tento článek mám v hlavě už od BPM, kde probíhal workshop prošívání s pravítky. Některé účastnice odešly zklamané, protože nevěděly co mají od prošívání s pravítky očekávat. 
✂ Článek by neměl být propagace určitého stroje ani značky. Jen se snažím vysvětlit fakta o patce.
✂ Všechno vysvětlování směřuje k prošívání na stole. Práce na rámu i na stole je odlišná. V tomto článku se zaměřím spíše na patky než na techniku prošívání a co se týká práce na rámu, tak je správné nastavení patky ještě citlivější z více důvodů. Zato na rámu lze snadno použít i nadýchanější rouno.
Jedná se o moje poznatky, moje zkušenosti, které jsem se nikde neučila, ale pracně jsem je nabyla praxí. Nejsem umělá inteligence, moje znalosti nejsou teoretické, ale odpracované.  Prosím tedy uvádění zdroje, všechny informace jsou zdarma, je to jediná odměna. Tento materiál není určen k výuce v kurzech a nesmí být šířen bez odkazu na původní zdroj. 

✂ Článek v plném znění najdete také v minikurzu prošívání s pravítky, který připravuji. Již nyní se můžete hlásit pomocí formuláře Google. Program kurzu najdete ZDE KLIK. Kurz bude k dispozici v říjnu.
Přihlašovací formulář TUDY KLIK


Něco o málo historii málo techniky. Volné quiltování s pravítky je poměrně mladá disciplína volného quiltování.
Velmi důležitá pro tuto techniku je Leonie West, která vyvinula pravítkové patky pro domácí stroje a pokud jste někdy slyšeli o Weastalee company z Austrálie, tak to je díky této dámě. 
U nás jsou nabízeny patky podobného typu, ale i další, které jsou v něčem i lepší. Postupně si je probereme. Na konci příspěvku najdete i video, kde to shrnu a uděláte si větší představu o tom, co jste si přečetli.
Proč quiltuji volným quiltem s pravítky. 
👉 šití s pravítky a volné quiltování jen z ruky se krásně doplňuje
👉 umožňuje mi větší svobodu ve volbě směru šití než prošívání s kráčející patkou, nemusím točit celým sendvičem 
👉 prošívání po diagonále je pro mne jednodušší s pravítkovou patkou a pravítkem než s kráčející patkou
👉 prošití s pravítky mi často umožní přesnější vzory, které bych jinak volným quiltem neudržela
👉 a kdo nevyznává přesnost, tak ocení šití rovných čar v různých směrech a klidně i s volně vedenými rozestupy a směry
👉 přecházím plynule na volné quiltování bez pravítka a mám zase větší svobodu (platí ale jen někdy, viz níže)

Co to tedy je prošívání s pravítky?  Je to volné quiltování se speciální, zvýšenou patkou. Vedením této patky po okraji pravítka docílíme rovných čar nebo přesných tvarů. Proč je to tedy volné quiltování, když používám pravítko? Protože pracujeme s ponořenými zoubky podavače, délku stehu určujeme tak, že sladíme rychlost šití s pohybem sendviče.

Ušít rovné švy jde zvládnout volným quiltem i bez pravítka. Ano, ale většinou ne v různých směrech a musíme otáčet sendvičem. Dobře to bude vypadat ve stínu švu, protože se ztratí případné zakolísání. Také malé práce se dají lépe zvládnout než deka. S pravítkem bude práce snadnější a rychlejší.

S pravítky (šablonami) mi to půjde lépe než volné quiltování. Není to tak úplně pravda. Obojí je potřeba trénovat. Jsou jedinci, pro které to bude jednodušší, než trénovat volné quiltování, ale obecně je quilting s pravítky víceméně královská disciplína. Musíte držet látku i pravítko a ještě držet patku ve správném postavení k pravíku. Smyslem tohoto článku ale není vás odradit, naopak. 
Mnozí jste si patku pořídili a z nějakého důvodu to nejde tak, jak jste očekávali. 

Jak taková patka vypadá? Patka musí mít vysoký okraj, aby ji bylo možné opřít o pravítko. Jehla jde do středu patky a patka je uchycena tak, aby bylo možné v kterémkoli místě patky opřít pravítko a vzdálenost byla vždy 1/4 inch od jehly. 

Na obrázku níže jsou různé patky a podíváme se na ně podrobněji.


Pokusím se vysvětlit co můžeme od různých typů patek (strojů) očekávat. Platí pravidlo, čím lepší je funkce patky, tím je patka dražší.
Zleva: První a druhá patka jsou patky statické. Liší se materiálem a výškou uchycení. Záleží na tom, jak vysoké uchycení patek máte na svém stroji. Zpravidla je to normalizovaná záležitost a výška uchycení je 1/2 (domácí stroje) nebo 1 inch (dražší domácí stroje a průmyslové stroje).
Co je nutné při praktické práci s touto patkou. Pokud už si nastavíte jednou správnou výšku, tak při odejmutí patky z patkové tyče musíte vždy znovu nastavit stejně. Nějaká značka na patkové tyči pomůže. Ideálně nalepený kousek krepové pásky, aby bylo možné značku posunout podle zvoleného rouna. Doporučuji nestřídat často patky často během jedné práce.
Třetí je patka pro JUKI řady TL. Je to patka statická, umožňuje výškové nastavení šroubem na patce a po opětovném namontování bude ve stejné výšce jako když jste práci skončili. Má také pružinu, která brání kolizi jehelní tyče s patkou (pokud zapomenete patku spustit, pružina ji posune dolů a patka se neohne).
Čtvrtá patka zleva je patka pro Janome. Viděla jsem už i jiné, podobné, ale nevím zda fungují stejně. Tato patka má výškové nastavení a také má pružinu, ale ta má jinou funkcí. Pokud patka najede na šev, tak se nadzvedne a zajistí tak lepší prošívání patchworkového topu. Patka je dole mírně zaoblená a lépe na šev najíždí. Tato patka má nastavení výšky nad topem pomocí šroubu. Patka je dole zaoblená a lépe tedy zvládá najíždění na šev. Viděla jsem ji v provedení jak na nízké, tak na vysoké uchycení. 
Poslední - pátá patka je velmi podobná, ale ta spolupracuje i se strojem. Je to patka na stroje Bernina (pozor ne Bernette) a ta bude fungovat nejlépe. Je výškově nastavitelná, ale stroje Bernina jsou jiné konstrukce než ostatní stroje a tak tato patka bude "skákat" a steh bude lépe vázat. Pohyb je lehčí a patka je dole také zaoblená. Stroje Bernina jako jediné domácí stroje mají pohyb quiltovací patky plynulý, protože využívají hopper mechanism. Tato funkce je nejvíce podobná práci longarmu. Seznam strojů, které tento mechanismus mají KLIK.

Na co nesmím zapomenout!
Při nasazení patky na patkovou tyč je nutné zajistit, aby byla patky v poloze dole, než spustíte jehlu dolů! Hrozí ohnutí nebo zlomení patky. 
Jehlu spouštějte manuálně točením kolečka a ujistěte se, že šroub, který slouží k uchycení jehly nenarazí do patky nebo do pravítka. 

Pro statické patky bude důležité:
  • Bude nutné si dobře promyslet práci, aby jste nejdříve prošili část s pravítky a pak volným quiltem se skákající patkou. Časté střídání patek je nekomfortní.
  • Je důležité jaké použijete nitě, rouno. Rouno vysvětluji ve videu. Kompaktní rouno bude lepší na seřízení výšky patky nad stehovou deskou. 
  • Patka bude hodně citlivá na správné nastavení výšky nad sendvičem (jako všechny statické patky). Dáte-li patku příliš vysoko, budou vynechávat stehy nebo se budou trhat nitě. Může dojít vynechávání stehů, pokud budete šít ve stejném místě, kde už šev máte. Pak je potřeba patku ještě snížit.
  • Možná bude potřeba jiné napětí než se skákající patkou. Vždy vyzkoušejte.
  • Bude velmi důležité, jaký máte chapač. Horizontální chapače budou vyžadovat dobré seřízení. A naopak Veritaska zvládne i vyšší pozici patky.
  • Nebudou zvládat vyšší švy. Roztočené zámečky nebo dobré rozžehlení jsou nutností.
  • Tím, že patka je staticky nad topem poměrně nízko, je namáhavější posun velkého sendviče (deky) Prostě se víc nadřete než s patkou skákací, ířtože patka tolik neuvolní ten pohyb materiálem.
    Video (nachází se pouze v rozšířené placené verzi)
Deka prošitá s jednoduchou statickou patkou:


Pro statické patky odpružené směrem nahoru bude důležité
  • Platí totéž co pro patky zcela statické
  • Budou lépe zvládat patchworkové švy

    Video (nachází se pouze v rozšířené placené verzi)

    Deka prošitá s odpruženou patkou. Volné prošití jsem střídala s pravítkovým a patky jsem neměnila. Top šila Renata (Pudlice)



Pro skákací patka (Bernina nebo longarm) bude důležité
Pravítkovou patku si můžeme užívat jako každou jinou skákací patku.
Na co si dát pozor. Bude důležitá určitá dovednost, aby nedošlo k najetí patky na pravítko. Proto je nutné vždy používat pravítko příslušné výšky. ROUNO - tady může nadýchané rouno způsobit kolizi s pravítkem.
Čtěte také dotazy níže.
Video (nachází se pouze v rozšířené placené verzi)

Zadní strana deky, kterou prošívám na videu. Rovné čáry jsou podle pravítka, chrámová okna volně z ruky. U longarmu (také domácí stroj Bernina viz. výše), sendvičem lze snadněji pohybovat než u patek statických.


Specialita:  Moje skákací patka je spíše kurziozita.  Důležité upozornění při quiltování s touto patkou je potřeba určité zkušenosti s vedením patky kolem pravítka, aby nedošlo k najetí na horní část pravítka a poškození jehelní tyče. do pravítka. Jedná se o patku upravenou ze základní patky pro JUKI TL. Každopádně výška pravítka musí být dostatečná, aby patka na pravítko nenajela. Patka není vhodná pro šití se šablonami. Více o ní je ve videu v členské sekci.
Video s touto patkou.



S patkou pro šití s pravítky našívám i lemování. Důvod je jednoduchý, ani longarm, ani můj šlapací stroj nemají zoubky podavačů. Není to jediný způsob, který používám, ukazuji to jako možnost. Několik dalších způsobů najdete u mne na blogu v placené části. 


Dotazy z Facebooku:

Karmen Hudecová
Možná to už bylo někde napsané, ale mě by zajímal rozdíl v použití pravítkové skákací patky (s pružinkou) a pravítkové pevné patky. Kdy je lepší některou z nich použít. Nebo je to úplně jedno. 🤔 Děkuji.

Není to jedno. Mnohé už vyplynulo z předchozího textu. Není ani volba, kdy kterou použít. Je tam určitá hierarchie tak, jak jsem to v textu výše popsala.
Patka, která je skákací bude možná některým připadat těžká na zvládnutí techniky. Ale jakmile pochopíme a zažijeme si princip jak s pravítky pracovat, tak bude lehčí, se sendvičem lze lépe pohybovat. Stehy budou pěknější a seřízení nití nebude tak náročné. Já jsem přešla ze statických na odpruženou a pak na skákací, protože se mi s ní dělá mnohem lépe. Používala jsem tu svoji samo doma udělanou pravítkovou. A to jak na rámu, tak na stole. Ale tím, že jsem chtěla dělat i se šablonami jsem stála jsem před volbou: Koupit větší domácí Berninu se spoustou funkcí, které nepotřebuji a nebo longarm. 

Monika Kolejová
Tak já vykopávám: Pro mě je náročné trefit sílu přítlaku na pravítko. Tlačit hodně, nebo málo? A pravítko opřené o patku? 
Stručná odpověď je, že na pravítko netlačím. Ve smyslu opírání pravítka o patku nějakým tlakem, tak to ani nelze. Pravítko patku pouze vede. Pokud je patka skákací, tak by to ani nešlo. 

A tady můžu jen napsat, že vysvětlení techniky a doporučení s čím začít, to by bylo na další článek, videa a nějaká praktická cvičení. Určitě budou součástí členského blogu v příštím roce. O placeném členstvím více na konci článku.

Ukázka práce s pravítkem. Video jsou 3x zrychlená:



Komentovaná videa s ukázkami patek a bonus o patkách pro šití s pravítky se nachází v placené verzi)


Vše o roztočených zámečcích KLIK (článek se nachází se na placeném blogu).
Další rady jak ušít top KLIK SEM (článek se nachází se na placeném blogu).

Tento článek je ukázkou toho, jaké znalosti můžu nabídnout v placené verzi. Co je placená verze blogu? KLIK NA INFO Počet míst na blogu je omezený a nemohu jej navyšovat. Pokud se kapacita naplní, tak bude možnost se připojit k nové verzi, ta bude pouze o prošívání, bez ostatních bonusů. Tento článek je ukázkou toho, jaké znalosti mohu nabídnout.

Naše šablony pro pravítkové patky KLIK. Jejich výhodou je, že se dobře drží a nekloužou. Nedochází ke kolizi se šroubem pro uchycení jehly. Materiál je měkčí než klasická pravítka, neohrožují tolik jehelní tyč.

Přeji vám, aby jste si našli svoji cestu. Ať to už bude s pravítky nebo bez nich.
jamala

Pokud jste na můj blog zavítali náhodou. tak nabízím možnost odebírat nové články. K odběru článků na tomto blogu se můžete přihlásit v kontaktním formuláři. Je to zdarma, vyplňujete pouze e-mail a vzkaz. Za jméno ve vzkazu budu ráda, není ale podmínkou (formulář k placené verzi je na samostatné stránce a tam požaduji kontaktní údaje na fakturu). Jen vám neuniknou žádné články z obou mých blogů.
Je nutné zadat verzi pro web a formulář najdete v bočním sloupci. 

7 komentářů:

  1. Jani, stále tu svou cestu k prošívání hledám. U Tebe je stále co se naučit. Díky. M.

    OdpovědětVymazat
  2. Jamalko, tohle je skutečně vyšší dívčí. Obdivuju, jak skvěle Ti to jde, a je mi jasné, že to nespadlo z nebe, ale že to je výsledek velké práce, jak teoretické, tak praktické. Já se o to z několika důvodů ani pokoušet nebudu. Nicméně si o tom v článcích a ukázkách od Tebe velice ráda počtu, shlédnu je s obdivem.
    Už jsem to napsala několikrát, smekám před Tebou, že se s námi o své znalosti a zkušenosti tak velkoryse dělíš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuju moc. Pro mne je to svoboda v šití, kráčející patky nemám ráda. A je to taky moje srdeční záležitost, protože jsme tady s Lenkou patky začali propagovat a mně to baví. Díky ještě jednou, protože málokdo ocení, že jsem dala v podstatě svoje know-how k dispozici.

      Vymazat
    2. Krásně ses v tom našla a věřím, že když máš tolik naquiltováno a natrénováno, že Ti to dává úžasnou svobodu. Já sice nějakou patku a pravítko od Lenky mám už kolik let, ale ani to nezkouším. Nechci dopadnout jako s pírky, která mě zavalila - určitě víš, o čem mluvím. Deky prakticky nequiltuju, odnášejí to ramena a páteř, a na malé projekty si vystačím s tím, co umím. Konečně si hraju podle svého, dělám hlavně v ruce. Teď tedy šiju na stroji na charitu menší věci, upcykluju co se dá.
      Co se táče Tvého know-how, není to poprvé, co se nezištně dělíš. Mnohokrát jsem u Tebe hledala různé drobné i větší vychytávky, koukala na to, jak co děláš. Kdybych se chtěla (a mohla) pustit do quiltování, šla bych s Tebou krok za krokem, protože vím, že bych si tím ušetřila spoustu slepých uliček. :)

      Vymazat
    3. Pírka, jasně. Já se jim úspěšně vyhýbám. Pravítka. Nerada bych, aby to vyznělo: Já mám našito, tak mi to jde. Vůbec to tak není. Dělala jsem kurz. Kamarádka si vyzkoušela volné quiltování a pak mi říká. Hele to není pro mne, já ty vzory nechci trénovat. Pojďme si zkusit pravítka. A jí to šlo. Na první dobrou, bez zkušeností. Samozřejmě ty stehy nebyly úhledné, ale to je věc praxe ale ona to držela opravdu prvně. Našla se v té činnosti, protože potřebovala vědět, jak přesně to bude vypadat a věděla co chce dělat. Pokud se mne týká, tak já bych pro svoje potřeby viděla, tak já si vystačím s rovným pravítkem. Pokud prošívám deky pro jiné nebo chci ukázat co je možné, tak holt zatlačím na pilu a prošiju i jinak. Ale zase má to limity, kam jsem ochotná jít. Ty máš jiné priority a naprosto to chápu. Ale spousta lidí pravítka má a neví si s nimi rady. A třeba jim i vadí, že jen leží v šuplíku.

      Vymazat
    4. Jasně, Jamalko! Rozhodně bych nechtěla, aby to vypadalo, že pravítka (nebo i pírka) zavrhuju obecně. Naopak, když vidím na videu, jak s nimi šiješ, tak to obdivuju a myslím si, že to je skvělá vychytávka. Ale ne pro mě. Jsem už dost stará na to, abych znala své limity, mezi něž patří oči, koordinace a psychika. Ten můj komentář měl být vlastně určitou omluvou a vysvětlením, proč se do toho s Tebou nepouštím, proč to nechci ani zkoušet.
      Máš úžasný tah na branku. Já o věcech strašně dlouho přemýšlím a melu, jestli jako jo, nebo ne. a Ty jdeš a makáš na tom a pak to vystřihneš. Klobouček! :)

      Vymazat