čtvrtek

Rok s Borbálou

 Borbála - Bernina Q 20, longarm na stole byla mým rozhodnutím před rokem, kdy jsem si ji dala k narozeninám. Recenze si můžete přečít ZDE.Moje vyhodnocení po roce. Budu to brát mimo okolnosti, které nastaly s mým rámem, o tom napíšu později. 

Longarm na stole je výborná volba pro ty, kdo nemají dost místa. Je dobrá volba pro ty, kdo často dělají malé věci - polštáře, prostírání, taštičky, obrazy, vyšívání a kreativní věci. Na druhou stranu prošívat deku na longarmu na stole je hodně jiné a mnohem pohodlnější než na domácím stroji. Spolu s nějakým závěsným systémem je to velmi pohodlná práce.

Další výhody longarmu na stole. Oproti domácím stroji spousta místa pod ramenem stroje a většinou jiný systém pohybu quiltovací patky. Bez potíží pracovat na různých částech deky. Na rozdíl od rámu si deku mohu lépe natočit. I na šití pod strojem je dobré se naučit vzory bez otáčení, ale přece jen je zde možnost si s dekou trochu víc hrát co se týká směru šití. Pokud prošívám deku, tak si sendvič našpedlím jen velmi lehce, za pomoci speciálních stehovacích stehů, které stroj umožňuje si ji zpevním a pak si prošívám kde chci a jak chci. Udělám takovou čáru jakou zrovna chci. Na rámu lze jen do stran a dopředu a dozadu jen tak jak mi dovolí rameno stroje.  Navíc musím opravdu vzor umět do všech stran, bez možnosti otočení. A ruce bolí i na rámu. Já mám po prošití deky napuchlé prsty, protože vodit jednou rukou stroj, který má 25 kg a více je také docela náročné. Krční a hlavně bederní páteř, trpí i když stojím u rámu, moje zkušenost je, že ještě víc než při šití na stole. 

Proč si myslím, že nejsou dobrá volba různé malé rámy, jak jsem je mohla vidět a vyzkoušet na PPM (bohužel nebyla možnost vyzkoušet si longarm na stole). Malou věc bez pomocných pláten nelze na tyto rámy napnout. Deka vyžaduje ze zadní strany velké plátno pro upnutí, nebo opět pomocná plátna. Ježdění se mi zdálo mnohem těžší než na rámech, které jsem měla. Sendvič na takový rám je nutné udělat zvlášť, tedy stejně jako když prošíváte deku pod strojem. Takže tuto neoblíbenou činnost budete muset dělat stále a vzhledem k opakovanému upínání na rámu i velmi pečlivě.
Rám jako takový se neoplatí, pokud neprošíváte více dek. Zvažte rám, ale klasický, tehdy když chcete prošívat hlavně deky. Malé věci a přesné prošívání, to už chce velké zkušenosti na rámu. Zvažte rám tehdy, kdy máte dost času věnovat se tomuto koníčku, jinak se na něm ani dobře nenaučíte. Zvažte rám, když na něj máte dost místa. Výbornou cestou mi přijde možnost koupit rám pro patchworkový klub. Takto jsem prodala Chrudoška.

Stále si myslím, že stroj na stole byla pro mne dobrá volba a kdo dělá dvě deky do měsíce a pak malé věci, tak si nadále myslím, že je to lepší volba než rám. Longram Bernina (stroje s označením Q) jako jediný longarm na stole má zabudovanou regulaci stehů přímo ve stroji  a navíc má tu možnost, že může jít dodatečně na rám. Ostatní viz předchozí recenze. Prohlédnout stroje si můžete zde: KLIK SEM



Proč si dovolím o problematice takto psát? Protože pracuji i na rámu, tak mám možnost porovnat. Kam se bude ubírat moje cesta, to je zatím nevím. Vím ale, že nechci mít jen rám. Zatím mám na něj místo, ale možná jednou zůstanu zase jen u Borbály. 
Je potřeba mít na zřeteli, že práce na stole a na rámu jsou dvě disciplíny. Mějte tedy dobrou volbu při výběru stroje. Vyzkoušejte si obě možnosti a klidně mi napište, ráda vysvětlím svůj pohled.
Krásné dny přeji. jamala
.

Žádné komentáře:

Okomentovat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.