čtvrtek

#mojedekazkuchyne ... A něco navíc.

Tak a nadešel den, kdy jsem znovu vyprala všechny látky a pustila jsem se do šití Mojí deky z kuchyně. Čím jsem barvila a proč, o tom jsem psala především TADY
Fotit barevnost je poměrně problematické, protože přírodní barvy jsou nefotitelné.

Při zveřejnění minulého příspěvku jsem měla dotaz z FB a já za něj moc děkuji:
Jani, já nevím, kde jsem to viděla, ale bylo to avokádem krásně růžové. Ale asi to bylo s nějakým kyselým urychlovačem, ne?
Především fotka. Záleží za jakých podmínek je barvená látka nafocená a jak je upravená fotka. A pak je u avokáda spousta dalších hledisek. Jaký je barvený materiál, druh avokáda a jeho sběr, čerstvé, zmrazené (nemáme mrazák) nebo sušené, jaké je mořidlo, jaké je PH. Pozor na následné praní, barva se časem mění podle PH vody. Proto se snažím používat co nejvíce neutrální PH při barvení. A třeba zrovna protože úterý 😃. Prostě jsou to přírodní barviva, často nejsou napodobitelná podruhé.
Já jsem od prvních písmen psala o tom, že tato deka bude z materiálu, který najdu doma. Stará prostěradla a ubrusy a to, co najdu v kuchyni. Není tam kamenec jako mořidlo, protože to běžně doma nenajdeme, pokud nepotřebujeme třeba prát střeva. Jsou použitá pouze alternativní mořidla běžná doma a hrnec coby mořidlo. Proto jsou moje avokádové barvy takové, jaké jsou. S kamence je barva růžovější a například se sojovým mlékem je do béžových odstínů.  Nevybírala jsem ani druh avokáda a použila jsem taková, jaká jsme měli.

Foto se sluníčkem:
Foto ještě bez slunečního svitu:
Jedna fotka s rukou, aby bylo co nejlépe vidět jaké barvy opravdu jsou. Seshora: Bavlna a takový experiment bez mořidla s mátou a avokádem, Len, mořidlo a avokádo, Bavlna, "druhákový" čaj a mořidlo, světle žlutá bavlna bez mořidla a slupky granátového jablka.
Večerní fotka za umělého osvětlení:
Mokré látky a bavlnky na prošívání: Některá plátna jsou tvrdší, nevím, zda to vůbec půjde.

Ani zimní příroda není skoupá na materiál na barvení: 

A ještě poslední fotky z prošívání sampleru. Do srdíček jsem dala monogramy těch, co jsme se podílely na jeho vzniku:
Na sampleru jsou i prošívací vzory, které mám spojené s Monikou. Bubliny na vodním mlýnku, vzor C a "piány" na borduře.
Není jednoduché prošívat velkou deku na šlapacím stroji, natož, když je bílá. Málokdo si uvědomí, že deka není zrovna chráněná před případným olejem nebo řemínkem stroje. Proto mám zadní stranu chráněnou plechovkami a vždy před začátkem quiltování jsem stroj pečlivě čistila a znovu olejovala, aby nikde nevytekly nějaké nežádoucí zbytky.

Přeji krásné dny. A bacha na klíšťata, ty potvory už jsou venku. jamala

4 komentáře:

  1. Krásné zapudrované barvy máš, Pády. A vtipně vymyšlené bloky. Bude to parádní deka.
    Pořád si říkám, že bych měla zkusit avokádo a špenát a já nevím co, ale mám tolik tolik látek, že se mi vlastně nechce dělat další. I když teda stará prostěradla ze sekáče mám v pohotovosti. Nejspíš to bude tak, že dokud nebudu mít v hlavě projekt, budu se "jen" kochat u Tebe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já musím. Je to svět jiný než běžné látky. Jsou to kyblíky a různé experimenty. Těším se na rostliny venku, ale tohle byla velká výzva a zkušenost pro mne. A na to všechno musí být ta správná chuť. Vlastně na každou činnost je dobré být naladěn. Když se mi nechce péct chleba a dělám ho z povinnosti, tak se mi většinou moc nepovede. Když se těším, že přijede M. a přijde do provoněné kuchyně a vím, že bude šmejdit kolem chleba, kdy už ho může zakrojit, tak je opravdu voňavý a dobrý. Pady

      Vymazat
  2. Jani, to je alchymie, ale krásně se to čte. Prošívání sampleru je fantastické. Stále se chodím dívat na minulý příspěvek. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuju moc. Deka putuje k Monice a ve mně je malá dušička. j.

      Vymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.