čtvrtek

Na vlně vlnek

 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

Dnes o vlnkování. Upřesním co mám na mysli. Je to quiltování pomocí stehu, který není rovný, ale tvoří vlnky. Je to vzor u nás málo používaný, tak se na něj trochu podíváme.

Prioritně budu uvažovat ozdobný steh, kterými jsou vybavené některé stroje. Uvědomuji si, že to už není pro všechny přístupná možnost prošívání, ale tento ozdobný steh má i Veritaska, jen je tam problematičtější nastavení než u strojů elektronických. Veritasku mám zazimovanou a tak jsem šila na stroji Bernina Aurora 440, který má šířku stehu nejvíce 5,5mm. Spousta švadlenek má stroj se širším stehem, často 9 mm. V kombinaci s delším ramenem jsou to luxusní podmínky k vlastnímu kreativnímu prošívání dek. No a kdo nemá vůbec žádný takový stroj a věnuje se volnému quiltování, tak může vyzkoušet tvořit si svoje vlnky a vůbec pak nemusí být závislý na nastavení stroje. Pokud budete zkoušet quiltovat vlnky volným pohybem, pak určitě šijte spíše rozvolněnou verzi. Bude úhlednější, protože na takovém vzoru není tolik vidět nepřesnosti, kterým se nevyhnete.

Nejdříve ukážu svoje deky, na které jsem vlnky použila. Pak přidám nějaké odkazy, tipy a vzorkovník. Bude to takový minikurz a je to vánoční dárek ode mne pro Vás.

Příklady mého vlnkování: Zde jsem použila vlnky jen na borduru. (inspiraci jsem našla ZDE). Šila jsem volným quiltem, ale lze snadno i na stroji právě vzorem vlnky s klasickou nebo kráčející patkou. Takovou borduru ušijeme s klasickou patkou pod strojem tak, že děláme velké cikcak vzory několikrát za sebou až vytvoříme mřížku.


Na této dece je opět bordura s vlnkami. Další možností vlnkování je prošívání, kterou jsem zde použila je prošívání přímo přes šev (rovný šev by byl ve švu). I to udělá zajímavý efekt. 

Tady jsem z vlnkové mřížky udělala jakési pozadí obrázků. Je to opět šité volným pohybem a ozdobným stehem, klasickým šitím by to bylo už moc velké točení dekou. Navíc pokud se naučíte ovládat takové vlnky volným pohybem, tak tím, že je neudržíte nikdy přesně, tak je můžete trochu přizpůsobit a můžete ovlivnit, aby celek působil úhledněji v napojování. Takže toto není typický příklad toho, co budeme dělat, ale do vlnek to patří. Předpokladem takového použití je deka ušitá tak, aby vzor dobře vycházel.
Tato deka je příkladem kombinovaného prošití rovnými čarami a vlnkami a je takový můj představitel celoplošného prošití. Tady jsem poprvé použila vlnky jako doplnění rovných čar a tohle prošití je pro mne taková velká srdcovka. Prošívala bez nějakého přesného vyměřování a střídání je také náhodné.


Teď odkazy jak vypadá celoplošné prošití jen vlnkami nebo kombinací s rovným šitím. Kouknout můžete SEM nebo TADY. Zajímavý článek je také ZDE. Krásné příklady pro toho, kdo se bojí šít přes vzory, přes obrázky nebo dokonce přes borduru. Od kraje ke kraji a výsledkem je krásné celoplošné prošití. S přiměřeně silným vatelínem se nedeformují ani obrázky ani vzory na dece. Oba příklady jsou hustěji prošité, moje deka je ukázkou vzdušnějšího prošití. Když kouknete k Monice Kolejové, tak uvidíte jak krásně doplňují i klasické prošití KUK SEM nebo TADY
Nedávno jsem viděla krásný moderní quilt prošitý většími vlnkami. V jemném provedení budou slušet dětským dekám. Vlnky mohou být třeba jen různých dělicích páscích. To je pro ty, co se celoplošného prošívání stále ještě bojí.

Tip: Vyzkoušejte si různá nastavení stroje a vytvořte si vzorník různých nastavení stroje v poměrech šířky a délky stehu, případně jiných typů vlnek, jsou-li na Vašem stroji k dispozici. Kdykoli se k němu můžete vrátit a pomůže v rozhodování jak prošívat a zda v daném případě vlnky použít. Majitelky širšího rozpichu jehly mají více možností, tak budou mít vzorník bohatší. No a supermoderní stroje umožňují vytvořit si vzor vlastní.
Pokud nebudu šít ve švu nebo echo švu, tak si musím nějak značit jakou linii budu patkou sledovat. Já mám nejraději malířskou (krepovou) pásku. Lze použít opakovaně a nenechá stopy. Na rovné části vzoru lze použít také vodítko, které je součástí patky, můžu si linku nakreslit a pokud budu šít s patkou, která má rovný okraj, mohu šít i podle pravítka. Na deky a větší kusy je výborná páska nebo přímo značení křídou. Udržet práci šitím podle vodítka, případně s pravítkem, už není tak jednoduché mám-li pod strojem více materiálu.
Tip:  Pokud nedělám husté vlnky a potřebuji zachovat určitý odstup, tak si vyměřím vzdálenosti tak, abych dosáhla správné vzdálenosti šitím okrajem patky vedle nalepené pásky. 
Směr šití. Já si udělám středovou čáru a pak prošívám celou polovinu deky jedním směrem a práci otočím. Někdo doporučuje dělat každou linku jiným směrem, ale to mám v jednu chvíli hodně materiálu pod strojem a práci musím pokaždé otočit. Já se jen přesunu zpět na začátek. Pro pěkný vzhled záleží také na vhodném vatelínu a správném šití tak, aby se materiál nehrnul k jedné straně. Vysvětluji to na svém YouTube kanálu. Pokud šiju volným pohybem, tak je nejjednodušší se naučit do všech stran. Dobře se to říká, ale špatně realizuje, ale možné to je. Od toho je to taky volný pohyb, aby nás nelimitovalo otáčení práce.

A tady jsou první dva vzory do vzorníku. Stejné naleznete i v uvedených odkazech, jen jsem v jednom případě  zvolila diagonální základ. Vzor je pak zajímavější a živější.

Vzor 1: Pouze vlnky. Já jsem pro porovnání šila polovinu více uzavřenou a druhou rozvolněnější.

Vzor 2: Základem jsou rovné čáry šité podle malířské krycí pásky. Vlnky jsou doplněné mezi ně. Může být na výrobku svisle, vodorovně nebo šikmo

Další vzorníky najdete v placené sekci blogu KLIK SEM.
Vlnkujte a mějte krásné dny.


10 komentářů:

  1. Jednoduchý vzor s velkým efektem👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Přesně a řekla jsem si, že stojí za to si ho připomenout. J.

      Vymazat
  2. ... Jani, príma kurz, moc pěkně vysvětleno, děkuji. Pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Já jsem vlnky na prošívání samozřejmě nevymyslela. Snažila jsem se rozpracovat vzory do dalších variant, tak snad to bude někomu užitečné. Pohodové dny. J.

      Vymazat
  3. Dobrý večer,vaše vlnkování mě přímo nadchlo.Honem jsem šla zkontrolovat jestli to můžu zkusit i na svém stroji a hurá!!! můžu.Použiji na svých malých výtvorech.Ráda sleduji vaše videa a moc se mi líbí.Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda. Děkuju moc. Přes zimu snad nějaká videa zase přidám, uvidím. Přeji krásné vlnkování. Jana

      Vymazat
  4. Jani, moc zdravím a děkuji za inspirativní a názorný kurz. Jako vždy perfektní!!!
    Stáňa

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Jano, moc děkuji za super návod. Opět něco, co nám, ne až tak šikovným pomůže nepokazit celé dílo. Poprvé jsem spokojená s prošitím deky a ani to moc nebolelo. Děkuji, děkuji a přeji tobě krásný klidný advent a nám všem ostatním hodně tvých dalších článků a nápadů. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, tak to mě moc těší. Má opravdu radost. Právě dokončuji jedno dílko s vlnkami, snad dodám odvahu těm, kdo ještě váhají. J.

      Vymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.