středa

Jak jsem barvila tričko

 O přírodním barvení jsem už psala hodně (pod štítkem přírodní barvení najdete další články). Mnoho jsem toho napsala také o ekologii. Současné trendy naštěstí ctí ekologické postupy. Já si pro sebe rozlišuji přírodní barvení a barvení přírodninami. Přírodní barvení mám za zcela přírodní a ekologickou záležitost a barvení přírodninami může být větší neštěstí, než použití barev z drogerie, protože některé návody používají hodně chemie. Považuji tedy zakoupení  běžných barev v místní drogerii za více ekologické než skutečnost, že si v různých internetových obchodech nakoupím suroviny, dokonce i přírodniny. Všechno si to nechám pěkně dovézt až domů (ani to není šetrné k přírodě) a pak barvím. 

Pokládám se za příležitostnou barvířku. Barvím totiž, když dostanu příležitost. A tu jsem dostala v podobě plodů škumpy. Sousedka kácela škumpu, tak jsem si vyptala plody - červené palice. Škumpa je výborná na barvení, protože je mořidlem sama sobě. Je to tedy mořidlo a zároveň barvivo. Použít lze všechny části. Přesto, že některé druhy se řadí mezi invazivní druhy, tak se snažím využívat to, co ulomí vítr (je velmi křehká), nebo sbírám mladé rostliny před sekáním trávy. Pokud máte v blízkosti nějaký kontejner na odpad ze zahrady, tak i to je dobrý zdroj přírodnin. No nebudete za dámu, to je jisté, ale můžete si přinést poklad. 

Dvě trička jsem nabarvila palicemi ze škumpy. Světlejší starší tričko nebylo namořené vůbec. To, které vyšlo malinko tmavší, bylo předem namořené. Fotka asi dobře neukáže barvu, ale alespoň pro porovnání. Přiložila jsem i bílé plátno, taková byla původní barva triček.

Ještě bych napsala jednu důležitou věc. Co mám, tím barvím (příležitost) nebo sbírám to, co už příroda (nebo my v kuchyni) nevyužije. Jaký výsledek dostanu, tak s tím pracuji a jsem spokojená. Mám-li jinou barvu než jsem očekávala (po letech barvení vlastně ani neočekávám), tak jsem spokojená, že mám nějakou barvu. Pokud je světlá, tak taky nevadí. Světlá je taky barva a navíc kdykoli se dá pracovat s dalším nabarvením. Použitá textilie velmi ovlivní následnou barvu. Naučte se přijímat přírodní barvení tak, že obdaruje vás a ne, že chci něčeho docílit. A ono se to pak zpravidla stane a barva Vás překvapí. Tričko nabarvené přírodninami má energii, kterou nosíte na sobě.  A pokud vybledne, nevadí. Bude zase příležitost barvu obnovit.

Tak a teď návod. Žádné měření vody ani vážení neprovozuji, takže si to prostě vyzkoušejte. Tričko vyperu. Staré i nové. Dá se počítat i s chemií, která je v novém tričku jako s mořidlem, ale výsledek může být i hodně špatný. Nebo překvapivý.

Plody škumpy jsem namočila do vody. Měla jsem už dešťovou, tak jsem ji použila. Máčela jsem je asi týden, protože jsem na barvení neměla čas. Záleží také na venkovní teplotě. Plody byly ponořené, pokud potřebuji na barvení více vody, přidám později. Prostě si nejdříve vyrobím koncentrát. Použila jsem plastovou nádobu. Samozřejmě nic nekupuji, ale využívám nádobu od "něčeho".

Po týdnu jsem si na barvení vzpomněla a směs přelila do hliníkového hrnce, který bude působit také jako mořidlo. Není ale nutný, protože už sama škumpa mořidlo nepotřebuje, obsahuje tanin. Jakou funkci to mořidlo vlastně má? Několik. Jednak materiál připraví na přijímání barvy a zvyšuje trvanlivost barvení. Pak modifikuje barvu, mění její odstín. Současně je také ustalovačem. Ustalovač jako takový se v přírodním barvení nepoužívá, ale zmiňuji ho, protože jsem na to už několikrát narazila.

Když jsme večer přitápěli, tak jsem hrnec dala na kamna a směs zahřála. Teplotu neřeknu, nicméně stačí si pamatovat, že to nemá vyloženě bublat. I když v případě škumpy by to až tak nevadilo. Zvláště, pokud jsou palice s kousky dřeva, tak teplota může být vyšší. Ale s teplotou si můžete hrát také, pokud budete barvit a docílíte zajímavé výsledky. Tričko nabarvené škumpou bude dobře odolné proti slunečním paprskům. Na rozdíl třeba od kurkumy, která vybledne během několika hodin.

Ráno jsem směs přecedila a barvicí lázeň nechala v hrnci. Počkala jsem si na večer a další topení. Než dávám tričko do barvicí lázně, tak ho namočím do vody a vládám mokré, aby se nevytvořily barevné mapy. Ještě před barvením vezmu kousek bílého plátna a ode dna odpoutám případné usazeniny. Tričko jsem dala do vlažné barvicí lázně a zahřívala. Občas promíchala. Pokud tričko není předem namořené, tak je potřeba míchat častěji. Barvila jsem asi hodinu, možná déle. Pak jsem tričko vyždímala s pomocí ručníku a rychle usušila. Tričko nechám týden odležet a pak teprve v šetrném pracím prostředku vyperu. Nebo přemořím železitým mořidlem. Do železa můžu ponořit jen část trička nebo vytvořit batiku. Železité mořidlo (KLIK) působí rychle a už po pár minutách je dobré proces zastavit a tričko vyprat. Mýdlo s jelenem je dobrá volba.

S čím se dá experimentovat. Pracujte s časem a teplotou. Přidejte ocet nebo naopak sodu. Změníte Ph a tím i barvu. Můžete experimentovat s použitými hrnci. Nemáte-li hliníkový, tak přidejte do hrnce třeba staré příbory. Můžete experimentovat se slanou vodou. Můžete experimentovat s předmořením trička. Mlékem, vodou z otrub a je toho vůbec hodně, co se dá použít přímo z kuchyně. Kombinujte barvení jinými rostlinami.

Takto se změní barva působením železného mořidla z rezavých předmětů. Železo ztmavuje a současně většinou i mění barvu.



Barvený materiál ovlivní výsledek. Toto je barvení stejným způsobem. Není to barvení jednou rostlinou, ale kombinace rostlin. Použila jsem tři druhy rostlin a suroviny z kuchyně. Zleva vlna s hedvábím, vlna merino, bavlněná halenka a šumavská vlna.
ko 


 Bezpečnost. Pro přírodu - buďte k přírodě šetrní ♥. K rostlinám, houbám, ale i hmyzu, který je taky užívá.
Pro Vás. Škumpa může způsobit alergické reakce na kůži. Problematická je šťáva, kterou vylučuje. Použijte tedy rukavice. Já to moc neřeším, krásně nabarvené ruce jsou taky ozdoba. Rukavice používám jen při železném mořidle, tam jsou nutností. 

Pohodové dny v nově nabarveném tričku přeji. Jana

1 komentář:

  1. Jani, obdivuji Tvou všestrannost. Já se do barvení asi nepustím, ale krásně se o tom u Tebe čte. M.

    OdpovědětVymazat



Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.